5 manfaat kulit manggis yang harus Anda tahu

Manfaat kulit manggis memang baru dikenali sejak kebelakangan ini. Di balik rasa pahit, hanyir, dan tidak enak dari kulit buah ini, ada pelbagai manfaat yang boleh anda dapatkan setelah mengambil kulit buah yang ini. Tidak tanggung-tanggung, manfaatnya pun sangat bagus untuk kesihatan. Dan yang lebih hebatnya lagi, kulit buah ini juga bermanfaat untuk merawat dan mencegah kanker dan tumor.

Ya, pelbagai manfaat ini memang bukan perkara baru lagi. Setelah buah ini marak digunakan sebagai ekstrak ubat dan dipromosikan di media sosial, kulit buah ini pun banyak dikenal masyarakat sebagai kulit yang kaya akan kandungan nutrisi yang bermanfaat untuk kesihatan dan kecantikan.
Yuk Kenali Pelbagai Manfaat Kulit Manggis untuk Kesihatan dan Kecantikan!

Dalam kulit buah manggis sendiri terkandung banyak sekali nutrisi, seperti Zat Xanthone, Alfa-mangosteen, Beta-mangosteen, Tannin, dan Antosianin. Dimana zat-zat tersebut adalah zat yang ampuh untuk menyembuhkan pelbagai penyakit dan memberikan pelbagai manfaat untuk tubuh.
Tapi, seperti apa saja manfaat yang diberikan dari kulit buah manggis? Ini dia ulasannya:

1. Merawat dan mencegah Kanker
Dalam kulit dan buah manggis sendiri terkandung Zat Xanthone. Zat yang satu ini mempunyai sifat anti percambahan danapoptosis. Sifat ini sendiri merupakan senjata yang paling ampuh untuk mencegah dan mengatasi perkembangan sel Kanker dan tumor yang merebak pada tubuh manusia.
2. Mencegah penyakit jantung
Selain mencegah tumor, manfaat kulit manggis untuk jantung juga boleh anda rasakan ketika mengambil kulit buah ini. Dengan penggunaan yang rutin, kehadiran lemak dalam darah akan menurun. Dengan begitu, risiko terkena penyakit jantung pun akan mudah dapat dielakkan.
3. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Kandungan anti-oksida dalam kulit buah ini diyakini mampu mencegah timbulnya pelbagai penyakit, khususnya penyakit yang disebabkan oleh virus dan bakteria. Alasannya, apabila anda mengambil kulit buah ini, anti oksidan yang terkandung di dalamnya akan meningkatkan prestasi sistem imun dan menghindarkan anda dari penyakit akibat virus dan bakteria.
4. Meremajakan kulit
Selain untuk kesihatan, manfaat kulit manggis untuk kecantikan pun boleh anda rasakan. Dengan kandungan anti-oksida yang tinggi, kulit buah ini diyakini mampu menjana semula, menyuburkan, mencantikkan kulit. Sehingga kulit anda pun akan terkesan cantik, terawat, dan pastinya bebas dari proses penuaan.
5. Mencegah diabetes
Diabetes adalah keadaan dimana badan mempunyai kadar gula yang berlebihan. Kadar gula ini biasanya terkumpul tubuh. Jika terus dibiarkan, boleh jadi tubuh anda akan mengalami pelbagai komplikasi. Namun berbeza jika anda mengambil kulit buah ini. Kerana kulit buah ini akan membuat kadar gula dalam darah berkurangan dengan membawanya menggunakan air seni.
Itulah tadi 5 manfaat kulit manggis yang perlu anda tahu. Tidak hanya untuk kesihatan. Manfaat kulit buah ini sangat bagus untuk menjaga dan merawat kecantikan tubuh. Jadi, bagi anda yang ingin tampil cantik dan sihat, cubalah untuk mengambil kulit buah yang satu ini.

Subscribe to receive free email updates: