Inilah Wajah Cicit Nabi Muhammad Yang Menghebohkan Netizen

Beritafresh.com - Peringai wajah keturunan Rasulullah menyebar serta menghebohkan jagat maya, putra ulama besar kota Madinah; beliau yaitu Sayid Yusuf Halim anak Syeikh Jamil Halim Al-Husaini. Keturunan Rasulullah s. a. w melalui Sayyidina Husain, putra Fatimah serta Ali bin Abi Talib. Nasab yang bersambung pada Nabi Muhammad shallallahualaihiwasallam mempunyai sekitaran 40 tingkat, serta semuanya keturunan Rasulullah biasanya hafal dengan silsilah mereka hingga pada Fatimah puteri Rasulullah yang bertemumikan Ali bin Abu Talib, sepupu beliau.Predikat Zuriat Rasul bukanlah perkara remeh, umpamanya Habib Ali Al Jifri, saksikan nasab beliau disini. 

Di Indonesia sendiri ada instansi bernama Rabithah Alawiyah yang mengurus kemurnian nasab seorang yang benar masihlah adalah keturunan Rasulullah. Begitu begitu ketat tentang hal semacam ini, lagipun masa 1400 th. bukanlah masa yang demikian panjang, seseorang pakar sejarah tahu persis bakal hal semacam itu. Semuanya dapat dikesan dalam kurun masa itu. Bahkan juga Rasulullah pernah dalam haditsnya menyaratkan kalau masa hidup beliau serta hari kiamat cuma seperti dua jemari jaraknya (yaitu dekat sekali). Sebab beliau iaitu Nabi akhir zaman, penutup beberapa Nabi serta diutus untuk semua manusia.

Didalam kesusasteraan Islam, dijelaskan bakal nampak Imam Mahdi pada akhir zaman sebagai pemimpin yang adil, memimpin beberapa orang beriman melawan pasukan Dajjal. Serta diterangkan dalam hadis kalau nama Al Mahdi adalah Muhammad bin Abdullah, keturunan Rasulullah di penghujung zaman. Dimana beliau serta tenteranya selanjutnya berjaya menakluk kuasa kegelapan, jelmaan iblis paling terkini serta pasukannya, zionis.

Sesuai sama makna nama beliau iaitu 'Yang Terpuji', Nabi Muhammad iaitu sebaik-baik ciptaan serta paling prima diantara semuanya makhluk Allah. Bagaimana tanda-tanda fizikal Rasulullah menurut beberapa orang yang pernah melihat serta hidup sezaman dengan beliau?

Diriwayatkan Dari Al-Bara, Dia Berkata: "Rasulullah Iaitu Orang Yang Paling Tampan Berwajah, Sosoknya Paling Prima, Beliau Tidaklah Tinggi Menjulang Serta Tidaklah Pendek." (HR. Bukhari)
Diriwayatkan dari Abu Juhaifah, kalau dia pernah lihat Rasulullah shalat di Bathha, dihadapan beliau ada anazah sebagai batasnya, dalam petikan hadis ini dijelaskan kalau beberapa orang bersalaman dengan Rasulullah kemudian mengusapkan telapak tangan Rasulullah ke berwajah, akupun bersalaman dengan tangan beliau serta mengusapkan tangan beliau ke wajahku, telapak tangan beliau lebih sejuk dari pada es dan lebih harum daripada minyak kasturi. "(HR. Bukhari)

Boleh diambil kesimpulan dari banyak hadith, tanda-tanda Rasulullah iaitu seperti berikut:

  • Bertubuh badan tengah serta tegap, tak tinggi serta tak pendek.
  • Warna kulitnya tengah serta cerah, tidaklah terlalu putih serta tak gelap.
  • Bentuk kepala beliau agak besar serta kuat.
  • Rambut tak kerinting, juga tak lurus, agak berombak. Tidak tipis, sehingga batas telinga.
  • Alis mata melengkung serta tidak tipis.
  • Warna mata hitam serta bulu mata yang panjang. Kelihatan garis-garis merahnya.
  • Mulut beliau tengah, agak lebar.
  • Gigi beliau putih cemerlang serta agak renggang;
  • Mempunyai janggut hitam dengan uban putih. Janggutnya tidak tebal namun penuh rata hingga di pipi.
  • Bahu serta dada bahagian (lebar) serta kukuh.
  • Pergelangan tangan beliau cukup panjang, telapak tangan sejuk sejuk.
  • Jari jemari tangan serta kaki beliau tidak tipis serta lentik memanjang.
  • Telapak tangan serta kaki beliau agak lebar serta padat diisi.
  • Daerah di sekitaran tulang belikat beliau cukup lebar, serta kelihatan seimbang.
  • Mempunyai isyarat kenabian di antara tulang belikat.
  • Dada serta pinggang beliau seimbang ukurannya;
  • Ada bulu-bulu halus tumbuh lurus di dada beliau serta selalu kebawah sampai pusar;
  • Bahagian-bahagian badan beliau kelihatan bersih serta bersinar;
  • Tumit beliau langsing;

Telapak kaki beliau cukup lengkungannya serta atasnya halus dan bagus mempunyai bentuk.
Tiap-tiap orang yang berjumpa Muhammad pastinya akan berkata, "Aku tak pernah lihat orang yang kelihatannya, baik sebelumnya ataupun selanjutnya. "

Abu Hurairah menyampaikan kalau Muhammad sangat rupawan, seperti dibuat dari perak. Abu Hurairah belum pernah lihat orang yang tambah baik serta lebih tampan dari Muhammad, rona muka secemerlang matahari serta tak pernah lihat orang yang secepat beliau. Seakan-akan tanah digulung oleh beberapa langkah Muhammad bila tengah jalan. Disebutkan bila Abu Hurairah serta yang lain berupaya menyeimbangi jalannya Muhammad serta kelihatan ia seperti jalan enjoy saja.

Said al Jahiri menyampaikan kalau ia pernah mendengar Abu Taufik berkata kalau pada sekarang ini (zaman itu) tak ada lagi yang masihlah hidup orang yang pernah lihat dengan cara segera Muhammad terkecuali dianya serta Muhammad mempunyai roman muka begitu cerah serta perawakannyaa begitu baik.

Ibnu Abbas menyampaikan kalau gigi depan Muhammad agak renggang tidaklah terlalu rapat apabila bicara kelihatan putih berseri.

Sila berkongsi sebanyak mungkin supaya makin banyak keberkatan yang kita peroleh dalam kehidupan ini!

Subscribe to receive free email updates: