Manfaat Hampas Kopi Untuk Kecantikan dan Kesihatan Kulit

Beritafresh.com - kopi merupakan salah satu minuman yang namyak digemari, apatah lagi untuk menemani saat berehat atau menghabiskan malam. Walaupun sudah sering minum kpoi, namun apakah anda pernah memperhatikan dan menggunakan hampas KPInya? saya yakin pasti di antara banyak pembaca Beritafresh saat minumkpoi aka membuang ampasnya dan tidak lagi digunakan. Padahal ternyata hampas kopi mempunyai banyak manfaat, terutama untuk kecantikan. Dari berbagai kajian, diketahui bahawa ampas kopi ini memampu menghaluskan kulit. Selain itu hampas kopi juga digunakan untuk menghilangkan bau badan.

Hal ini tentu mengejutkan, sebab selama ini banyak orang yang membuang hampas kpi selepas meminum airnya kerana menganggap hampas tersebut adalah sampah. Namun setelah membaca maklumat di bawah ini, semoga kita dapat memanfaatkan kopi menjadi yang terbaik mungkin. Berikut ini 4 manfaat hampas kopi untuk kecantikan:
manfaat ampas kopi
Menghilangkan bau badan
Hampas kopi saat ini mula digunakan sebagai terapi untuk menghilangkan bau badan. Caranya dengan menggunakannya sebagai scrub. Selain mampu hilangkan bau badan, kesan lain scrub dengan ampas kopi adalh mampu melicinkan kulit kerana sel sel kulit mati akan terangkat. Caranya dengan menggosokkan hampas kopi merata ke bahagian tubuh lalu urut secara perlahan, diamkan sejenak dan bilas.

Mengetatkan kulit
Hampas kopi juga berguna untuk mengencangkan kulit. Langkah ubatnya hampir sama dengan cara pertama iaitu dengan melakukan scrubing ke bahagian kulit badan yang kendur.

Menghilangkan selulit
Bagi wanita yang mempu selulit, tentu akan merasa tak percaya diri. Namun tenang saja sebab hampas kopi dapat menhilangkan selulit secara perlahan-lahan tanpa perlu menggunakan bahan cream kimia yang berbahaya untuk kesihatan.

Memutihkan rambut
Selain berguna untuk kesihatan dan kecantikan kulit, hampas kopi ternyata juga boleh digunakan untuk menyuburkan rambut dan menjadikan ia berkilau. Caranya gunakan hampas kopi sebagai bahan utama untuk masker rambut (hair mask). Setelah rambut dimasking dengan kopi diamkan selama 15 minit dan selepas tu dicuci bersih. Maka rambut akan kelihatan lebih berkilau.

Subscribe to receive free email updates: