Hati Hati 5 Makanan Ini Mematikan dan Ada Di Dapur Anda

BeritaFresh.com - banyak yang menyangka bahawa makanan rumahan tentu jauh lebih selamat jika dibandingkan dengan makanan yang dibeli di restoran atau di warung luar rumah. Hal itu kerana masakan di rumah sendiri tentu terjaga kebersihan dan kesihatannya. Apalagi masakan rumahan tentu dimasak dnegan cara yang benar kerana ditangani secara langsung oleh kita sendiri.

Namun bukan bermakna kita hilang kewaspadaan begitu saja mketika memasak sendiri di rumah. Sebab, selain cara memasak dan kebersihan makanan ternyata ada faktor lain yang juga harus diperhatikan ketika memasak iaitu bahan bahan yang digunakan. Mengapa demikian? sebab ada beberapa jenis bahan makanan yang ternyata justru berakibat negatif bagi kesihatan tubuh, bahkan jika dimakan berlebihan boleh membahayakan tubuh kerana mengandungi racun. Beberapa jenis bahan yang ternayata beracun dan boleh membawa malapetaka bagi yang memakannya akan kami ulas di bawah ini. Perhatikan baik baik dan periksa dapur anda apakah bahan makanan beracun ini ada di dapur?

Klembak
Klembak adalah salah satu jenis rempah masakan yang ternyata mengandung asam oksalat. Kandungan asam oksalat di dalam klembak cukup tinggi sehingga jangan terlalu banyak atau terlalu sering menggunakan daun klembak sebagai bumbu masakan. Asam oksalat sendiri adalah salah satu bahan yang boleh menyebabkan batu buah pinggang.

Pala
Buah pala sudah sangat terkenal dan sering digunakan sebagai bumbu masakan kerana boleh menambah cita rasa. Namun siapa sangka, pala ternyata bersifat halusinogen yang boleh menyebabkan kekejangan otot, bahkan kejang kejang ketika dikonsumsi berlebihan. Memakan satu buah pala saja ternyata mampu menyebabkan psikosis.

Kentang
Apa? kentang? iya, kentang ternayata juga mempunyai kesan negatif untuk tubuh. terutama kentang dnegan kulit hijau atau kentang yang sudah mula bercambah. Kentang tersebut sudah tidak sihat dan mengandungi glycoalkaloids. Zat tersebut boleh menyebabkan cirit-birit, dan koma.

Kacang Almond
Ada beberapa macam kacang badam, anmun yang mengandungi racun adalah Almond yang mempunyai rasa pahit. Rasa pahit tersebut disebabkan oleh kandungan hidrogen sianida. Seperti kita tahu, sianida merupakan salah satu racun yang sangat mematikan walaupun dimakan dalam jumlah kecil.

Ikan Salmon
Ikan salmon sangat terkenal mempunyai kandungan vitamin dan protein yang sangat lengkap, bahkan ikan salmon sangat dianjurkan untuk makanan bayi kerana lebih bagus dari pada ikan lain. Meski demikian, kita harus berhati hati kerana ikan salmon mampu menyerap merkuri yang justru sangat berbahaya bagi tubuh. Zat mercuri ini boleh menyebabkan banyak kerosakan organ tubuh. Oleh sebab itu belilah ikan salmon di outlet outlet dipercayai dan jika membolehkan elakkan yang mengandungi merkuri.

Itulah beberapa makanan yang ternyata mengandung racun bagi tubuh, bahagikan kepada sanak saudara agar mereka tahu.

Subscribe to receive free email updates: