Cara Menguruskan Badan Dengan Diet Tidur

Beritafresh.com - ada anggapan yang mengatakan bahawa banyak tidur dapat membuat gemuk. Anggapan itu ternyata tidak seratus peratus benar. Sebab tidur ternyata juga boleh menunrunkan berat badan, atau yang disebut dengan Diet Tidur. Dengan kaedah diet satu ini kita boleh membakar lemak walaupun dalam posisi tidur terlelap. Apa betul? ya, sebab masa kita tertidur tubuh tetap melakukan proses pembakaran kalori hanya saja tak seperti ketika kita terjaga, jumlah kalori yang dibakar tak sebesar saat kita bekerja. Yang perlu kita lakukan adalah menetapkan pola tidur dan emosi sebelum kita terlelap. Caranya? untuk lebih jelasnya simak ulasan penuh mengenai diet tidur di bawah ini yang kami kutip dari laman feed.id
Tetapkan suhu udara dalaman
Sebelum memuali ritual tidur, tetapkan suhu bilik menjadi sejuk atau sejuk. Ini dimaksudkan agar tubuh bekerja lebih keras dalam membakar lemak tubuh untuk penyesuian suhu agar badan anda tetap hangat.

Matikan lampu
Di dalam tubuh terdapat hormon Mealatotin yang berkaitan dengan penurunan berat badan serta membuat tidur terlelap. Hormon ini akan bekerja baik pada persekitaran gelap. Dengan begitu tubuh akan menghasilkan hormon jauh lebih banyak.

Makan di rumah
Masa makan malam, usahakan makan di rumah sahaja dan elakkan makan di luar atau jajanan malam. Sebab dengan makan di rumah kita dapat mengatur dan mengawal kadar pemakanan yang akan kita makan. Selain itu juga jauh lebih sihat dan selamat.

Sukan malam
Sebelum tidur, lakukan sukan santai seperti gerakan gerakan dasar senam atau stretching. Dengan begitu tubuh akan lelah dan membuat anda tertidur. Di saat bersamaan tubuh akan membakar lemak lebih banyak.

Elakkan stres
Elakkan stres sebelum tidur semisal tugas yang terkumpul, atau pertengkaran. Sebab hal ini boleh menyebabkan pengeluaran hormon kortisol yang boleh menyebabkan timbulnya lemak. Buat santai saja dengan cara mendengar muzik.

Itulah beberapa cara menurunkan berat badan dengan tips diet tidur. Selamat mencuba.

Subscribe to receive free email updates: