Hati hati Merebus Kembali Air Matang Ternyata Berbahaya

BeritaFresh.com - ada fakta fakta yang ternyata belum kita tahu tentang hal hal remeh yang sering dilakukan di dapur. Setelah bumbu bumbu dapur berbahaya, kali ini Admin akan memberikan info mengenai merebus kembali air matang. Dan ternyata hal itu justru berbahaya bagi kesihatan. Padahal, merebus air matang justru sering dilakukan oleh ibu ibu rumah tangga. Kita mempunyai anggapan bahawa air yang sudah matang jika direbus kembali akan semakin bersih dan terhindar dari bakteria. Padahal justru sebaliknya yaang akan terjadi.

 Air matang yang direbus semula justru tidak baik untuk kesihatan. Sebab air akan menghasilkan sebatian kimia seperti nitrat, arsenik, dan flouride yang tidak baik dimakan untuk tubuh. Hal itu disebabkan ketika perebusan kembali air matang akan mengubah susunan sebatian kimia dalam air, sehingga bukannya tambah bersih justru akan berbahaya bagi kesihatan kita.

Seperti kita tahu bahawa arsenik boleh menimbulkan kelainan pada tubuh sepeti neuropati periferal, penyakit buah pinggang, kencing manis, gastrointesinal, dan pencetus serangan kanser. Sementara nitrat jika masuk ke tubuh dalam jumlah yang besar boleh mengakibatkan penyakit leukemia, kanser pankrea, kanser usus, kanser ovarum, kanser pundi kencing, dll. Dan yang terakhir flouride boleh mengakibatkan penurunan IQ pada anak anak. 

Hasil penemuan berkaitan fakta merebus kembali air matang ini dijumpai oleh ahli kesihatan Harvard University beberapa waktu lalu. Jika info ini bermanfaat tolong sebarkan pada sanak saudara agar mereka tahu bahayanya.

Subscribe to receive free email updates: