4 Bahaya Terlalu Lama Menggunakan Smartphone Membuat Celaka

Beritafresh.com - smartphone (telefon pintar) sudah menjadi sebahagian hidup kita sehari hari. Tak ahanya sebagai alat komunikasi semata, telefon pintar juga digunakan untuk menyokong pekerjaan kita. Telefon pintar juga kerap kali digunakan sebagai sara hiburan dengan main game, streaming, video, atau menonton filem. Tak hairan jika kita sering melihat orang orang seakan melekat dan tak mau lepas dengan smartphonennya. Namun di balik itu semua, ada beberapa fakta yang perlu kita ketahui berkaitan dengan bahaya menggunakan telefon pintar terlalu lama. Menggunakan telefon pintar tentu boleh boleh saja, tetapi jika terlalu lama dan berlebihan boleh jadi justru membahayakkan kesihatan kita. 

Berikut ini beberapa bahaya akibat menggunakan telefon pintar terlalu lama:

Radiasi otak
Telefon pintar dengan rangkaian internet super cepatnya ternayata di sisi lain membawa kesan negatif bagi penggunanya. Tanpa disedari isyarat internet dan isyarat telefon pintar membawa sinaran yang boleh merosakkan saraf saraf otak. Itulah sebabnya mengapa ketika tertidur kita tak oleh berpasangan telefon pintar di samping kita.

Sakit kepala (vertigo)
Baru baru ini diketahui bahawa salah satu penyebab penyakit vertigo ada kaitannya dengan telefon pintar. Pasalnya menggunakan telefon pintar berlama lama boleh menyebabkan sakit kepala (admin sudah pernah merasakannya dan disyorkan oleh doktor untuk tidak lama lama pegang telefon pintar).

Cacat mata
Dengan saiz skrin telefon pintar yang besar dan tahap kecerahan skrin serta silau, melihat telefon pintar lama lama tentu boleh memmbuat cacat mata. Rabun dekat menjadi ancaman yang nyata apalagi jika melihat skrin telefon pintar terbiasa dekat.

Tangan kesemutan
Terlalu lama memegang telefon pintar juga boleh menyebabkan gangguan motorik terutama bahagian tangan dan jari. Dengan suhu telefon pintar yang cukup panas dan tangan dipaksa untuk tidak bergerak membuat tangan jadi kesemutan.

Subscribe to receive free email updates: