Cara Tumbuhkan Gigi Rongak Hanya Dalam 9 Hari

Beritafresh.com - kehilangan gigi di saat usia sudah di atas 25 tahun tentu saja menjadi suatu masalah. Bukan sahaja masalah berkurangnya alat pencernaan di rongga mulut saja, namun rongaknya gigi juga boleh memberi kesan kepada penampilan dan menurunkan rasa percaya diri, jika gigi yang rongak kelihatan apabila kita bercakap atau tersenyum. Sebab setelah umur kita dewasa, gigi rongak tak akan dapat tumbuh kembali seperti ketika kita kanak-kanak. Salah satu cara untuk mengatasinya adalah dengan memasang gigi palasu untuk menggantikan gigi yang rongak. Akan tetapi gigi palsu biasanya mempunyai warna yang berbeza dengan gigi asli dan tidak terlalu kuat karea tidak menancap sempurna ke dalam gusi.

Kabar gembira datang dari Colombia University kerana sebuah kajian telah mendapati cara mengatasi gigi rongak dan dapat menumbuhkan gigi baru secara alami hanya dalam 9 minggu sahaja. Penyelidikan tersebut sangat disambut antusias oleh banyak ahli kesihatan kerana orang dewasa yang kehilangan giginya dapat kembali lagi menumbuhkan gigi yang rongak. Cara tersebut benar benar alami sehingga gigi muncul dari dalam gusi dan mempunyai akar ke dalam rangkaian. 

Penyelidikan tersebut dilakukan oleh Dr Jeremy Mao dengan teknik implan DNA dan kultur tisu. Dengan teknik tersebut Dr jeremy mampu menumbuhkan gigi asli dalam waktu tepat 9 minggu. Sistem kerjanya adalah mengambil sel dari salah satu tubuh kita kemudian menanamkan ke dalam gusi, lalu gigi akan tubuh dan menyatu dengan gigi lain. hanya saja tidak dijelaskan sel dan bahan lain yang digunakan.

Malangnya, kajian ini belum dapat dilaksanakan secara umum kerana masih dalam ujian dan proses penyelidikan yang berterusan dengan pihak berkuasa perubatan. Kita tunggu sahaja sehingga penemuan ini benar benar boleh diaplikasikan. tapi yang harus kita fikirkan tentu saja bayaran untuk implan ini tentu saja sangat mahal.Semoga bermanfaat

Subscribe to receive free email updates: