Ajaib, Hafiz Umur 7 Tahun Asal Indonesia Ini Kejutkan Selurh Dunia

Beritafresh.com - Musa Laode Abu Hanafi nama bocah Indonesia berumur tujuh th. ini. Dia iaitu hafiz (penghafal Al-Quran) yang memukau dunia sesudah jadi juaraa ke-3 dalam Musabaqah Hifzil Quran Antarabangsa di Sharm El-Sheikh, Mesir. Hebatnya, Musa yaitu peserta termuda dalam Musabaqah Hifzil Quran Antarabangsa kelompok 30 juz untuk anak-anak. Peserta-peserta lain berumur kian lebih 10 th. Sepanjang perlawanan, Musa menjawab enam soalan dengan prima. Dengan tenang, dia lancar melafazkan ayat-ayat Al-Quran yang disuruh Grand Juri, Sheikh Helmy Gamal, Wakil Ketua Mesir Quraa Union. Sebahagian penonton menangis lantaran takjub dengan kekuatan hafiz cilik Indonesia ini.

Tidak cuma juri serta penonton, beberapa praktikal juga mengagumi akan kepadanya. Mereka ramai-ramai mencium kepalanya sambil bergambar. Walau dia juara tiga, namun Musa sudah memenangi hati juri dan penonton. Seseorang Menteri Mesir, Prof. Dr. Mohamed Mochtar Gomaa, menyampaikan Presiden Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi dengan cara spesial memberi pujian kepada Musa. Goma menyebutkan kehairanannya dengan Musa, peserta termuda dari negara non-Arab yang bahkan juga tak bicara bhs Arab namun prima membacakan Al-Quran.

Musabaqah Hifzil Quran diadakan oleh Jabatan Endowment Mesir dari 10 -14 April 2016.
Keseluruhan peserta pertandingan iaitu 80 orang dari 60 negara yang tidak sama termasuk juga Mesir, Sudan, Arab Saudi, Kuwait, Maghribi, Chad, Algeria, Mauritania, Yaman, Bahrain, Nigeria, Malaysia, Brunei Darussalam, Filipina, Thailand, Australia, Ukraine serta Indonesia.

Musa iaitu hanya satu peserta dari Indonesia, yang di kirim oleh Jabatan Agama Indonesia.
Lauti Nia Sutedja, Koordinator Media serta Sosial Budaya Kedutaan Besar Indonesia di Kaherah menyampaikan, Musa sudah berjaya tingkatkan cinta bangsa lain pada Indonesia. Banyak peserta yang menyebutkan Musa sebagai keajaiban.

Subscribe to receive free email updates: