Wajib Baca, Buah Yang Dianggap Remeh Ini Ternyata Pemusnah Kanker Ganas

Saintis menjelaskan kalau Annona squamosa (srikaya) yaitu buah-buahan tropika yang mempunyai manfaat anti-kanser yang kuat. Jus buah-buahan yang di proses dengan Srikaya ini dapat dengan cara berkesan melawan beberapa sel kanser. Diluar itu, buah ini bukan sekadar enak, namun juga tak menyebabkan risikonya seperti kemoterapi. Bermula sejak th. 1970, beberapa pakar sudah lakukan kian lebih 20 kajian atas buah srikaya. Dari hasil penyelidikan itu tunjukkan, kalau ekstrak srikaya boleh dengan cara berkesan melawan 12 type sel kanser berbentuk ganas.

Salah satunya termasuk juga kanser usus besar, kanser payudara, kanser prostat, kanser paru-paru serta kanser pankreas serta kanser yang lain. Diluar itu, srikaya juga mempunyai manfaat anti-kulat serta anti-parasit. Serta selain itu srikaya boleh menolong mengawal desakan darah, serta ini adalah satu antidepresan serta antibiotik spektrum luas.

Walau pengetahuan perubatan sentiasa berkembang maju, namun menurut catatatn Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kalau nyaris 20, 000 orang di semua dunia jadi korban kanser sehari-hari, serta sebanyak 70% berlangsung di negara berkembang.

Kemoterapi iaitu satu diantara langkah moden yang paling banyak dipakai untuk menyembuhkan kanser, namun sayangnya sangat banyak risikonya. Disamping itu, menurut penyelidik, buah srikaya boleh membawa satu revolusi dalam bahagian perubatan, terlebih untuk penyembuhan kanser. Mengenai keunggulan dari srikaya seperti berikut:

  1. Menghancurkan beberapa sel kanser dengan cara semula jadi, tanpa ada risikonya, umpamanya mual, rambut gugur, berat badan alami penurunan.
  2. Sepanjang dalam sistem therapy, akan tidak berisiko jelek apa-apa pada system kekebalan badan, malah demikian sebaliknya bakal menguatkan system kekebalan anda, serta terlepas dari jangkitan yang mematikan.
  3. Memberi keupayaan tambahan, melawan penyakit, serta bakal terasa lebih sihat sepanjang dalam sistem therapy.
  4. Bikin sebahagian besar pesakit kanser, jauh dari kemelesetan.
  5. Dapat dengan cara berkesan menyasar serta mengakibatkan kerosakan kian lebih 12 type sel kanser ganas, umpamanya kanser payudara, kanser paru-paru, pankreas, prostat serta kanser usus.
  6. Doksorubisin adalah ubat yang biasa digunakan untuk kemoterapi. Namun dibanding dengan srikaya, kompaun srikaya selaksa kali lebih kuat dari pada sebatian doxorubicin.
  7. Bedanya dengan kemoterapi, ekstrak srikaya cuma mensasarkan sel kanser sekalian menghancurkannya. Akan tidak mengakibatkan kerosakan beberapa sel yang sihat.

Walau srikaya mempunyai banyak faedah, tetapi juga mempunyai risiko tertentu.
karana  mengandungi annonacin yang cukup tinggi, jadi, bila makan terlalu berlebih, mungkin saja bakal mengakibatkan penyakit Parkinson.

Srikaya kaya nutrisi, kadar nutrisi per 100 gram srikaya:

Air 8. 36 g, pepejal larut 18, 0 - 26%, lemak 0, 14% - 0, 3%, mineral 0, 6% - 0, 7%, karbohidrat 23, 9%, Kalsium 0. 2 peratus, fosforus 0, 04%, besi 1, 0%, asam organik 0, 42%, gula 15, 3% ~ 18, 3%, dan 0, 265 g vitamin C. Sesaat kandungan protein 1, 55 g dsb, diluar itu juga mengandungi banyak zat yang diperlukan badan.

  • Nutrisi srikaya begitu melimpah, kalori tambahan tinggi, boleh mencantikkan kulit, menguatkan stamina, bersihkan darah, menguatkan limpa serta tulang, mengelak skorbut (penyakit kekurangan vitamin C) tingkatkan imuniti, melawan kanser.
  • Terkecuali buahnya yang enak, akarnya boleh dipakai sebagai obat pencahar, daunnya boleh dipakai sebagai pembasmian kuman pada luka. Isi buah digabung gula, susu, lalu di proses jadi Champola, yakni sebagai makanan pembangkit semangat serta melepas dahaga.
  • Banyak yang menyampaikan kadar gula buah srikaya itu begitu tinggi, jadi, untuk pesakit diabetes baiknya janganlah makan, walau sebenarnya bukanlah seperti itu.
  • Srikaya mempunyai kesan turunkan gula darah, diluar negeri sering dipakai untuk menyembuhkan diabetes. Untuk pesakit kencing manis yang kerap pengambilan srikaya, begitu bermanfaat sebagai therapy makanan menengah dalam menolong kurangkan tanda-tanda penyakit.
  • Diluar itu, kandungan seratnya yang cukup tinggi, boleh dengan cara berkesan tingkatkan peristalsis usus, keluarkan kotoran (najis) tamat didalam usus. Diluar itu, srikaya juga adalah buah anti-oksidan paling baik, boleh dengan cara berkesan melambatkan penuaan kulit, sekalian memutihkan kulit.
  • Srikaya walau mengandungi pelbagai gula, namun kesannya begitu kecil pada gula darah, jadi, pesakit diabetes tak perlu cemas mengambilnya.
  • Srikaya berbentuk manis serta agak sepat, mengandungi tannin, oleh itu, janganlah dimakan dengan cara beriringan dengan makanan tinggi protein atau product olahan susu, hal semacam ini untuk elakkan supaya tak membuahkan zat yang susah diolah

Subscribe to receive free email updates: