Wajib baca, Ini Dia Ubat Segala Macam Penyakit Yang Belum Banyak Diketahui

Beritafresh.com - Rasulullah Saw bersabda: "Gunakanlah Al Habbatussaudaâ, lantaran di dalamnya ada ubat untuk semua jenis penyakit kecuali as Sam maut. "HR Shahih Bukhari dan Muslim. Jintan hitam atau yang di kenal sebagai habbatussauda yaitu semacam rempah-rempah yang boleh dipakai sebagai tanaman ubat.

Rempah ini berupa biji hitam yang sudah di kenal beberapa ribu th. lantas serta dipakai dengan cara meluas oleh orang-orang India, Pakistan, serta Timur Tengah untuk menyembuhkan pelbagai penyakit. Tidak heran bila tanaman bernama Latin Nigella sativa L ini masuk dalam senarai ubat alami di buku At-Tibb An-Nabawi atau penyembuhan langkah nabi.
Jintan Hitam
Banyak faedah dari jintan hitam yang ada dalam sebahagian kesusasteraan, diantaranya:

  1. Menguatkan system kekebalan, lantaran boleh tingkatkan nisbah sel T positif serta negatif jadi 55% dengan 30 kesibukan pembunuh sel semulajadi.
  2. Dengan hal tersebut habbatussauda boleh jadikan ubat untuk penyakit yang menyerang kekebalan badan seperti AIDS serta kanser.
  3. Anti-histamin. Histamin iaitu satu zat yang dilepaskan jaringan badan yang memberi reaksi alergi, seperti pada asma bronchial. Minyak yang di buat dari jintan hitam, kerap dimaksud nigellone.
  4. Nigellone berisiko positif pada pesakit asma bronchial, lantaran kristal yang terbentuk dari nigellone menghalang protemkinase C, satu zat yang menyebabkan pelepasan histamin.
  5. Meneutralkan toksin badan. Jintan hitam mengandung saponin yang dapat meneutralkan dan membersihkan toksin pada badan.
  6. Anti-bakteria lantaran mempunyai kesibukan anti-bakteria, seperti E. Coli, V. cholera, serta spesies shigella, sehingga baik untuk yang menanggung derita penyakit cirit-birit.
  7. Melancarkan ASI dengan gabungan sisi lemak tak jemu serta susunan hormon yang ada di dalamnya.

Subscribe to receive free email updates: