Bahaya, Minyak Wangi Refill Boleh Sebabkan Kematian

Minyak wangi isi lagi atau yang sering dimaksud minyak wangi refil saat ini tengah ramai di di berbagai kota. Bahkan juga dengan gampang dapati kedai yang menjual wangi-wangian itu. Termasuk juga minyak wangi jenama bertaraf dunia, umpamanya Bulgari, Hugo Boss, Jessica Parker serta yang lain. Bila untuk memperoleh minyak wangi itu mesti keluarkan duit beberapa ratus ribu hingga jutaan rupiah, tetapi bila beli di kedai-kedai tepi jalan hanya beberapa puluh ribu. Aroma yang diperolehi juga tak jauh tidak sama dengan yang asli.

Walau nampak info bila minyak wangi itu memakai bahan berisiko seperti methanol (semacam arak) dengan kadar tidak menentu. Bahan mentah ini boleh bikin kulit memerah serta mempunyai potensi menyebabkan kanser kulit. Tetapi hal semacam itu tak menyurutkan semangat warga untuk beli minyak wangi itu.
Minyak Wangi Isi Ulang
Seseorang pemakai minyak wangi refill, Yahya, warga Meranti Kayutangi ini akui suka minyak wangi refill. Dia juga lebih pilih parfum isi lagi di banding minyak wangi original lantaran lebih murah. "Pastinya sukai agar harum. Umum isi lagi pang, 4 ringgit lima mili. Banyak saja tempat isi lagi, bila saya umum di Cemara," tuturnya.

Dia suka type minyak wangi isi lagi jenama popular Bulagri, Hugo boss. "Awetnya sama juga dengan original. Yang ori mahal, boros. Jadi tetaplah yang isi lagi saja deh," katanya. Miftah warga Banjarbaru juga menyampaikan lebih suka minyak wangi kandungan lagi. "Umum isi di Abdulah Parfume, macamnya angel heart. Bila yang ori dapat hingga 300 ringgit harga nya, ditempat isi lagi paling 50 ringgit perbotol," tuturnya.

Hasil uji persampelan dan ujian pada minyak wangi isi lagi yang dikerjakan oleh Balai POM di , nyatanya kian lebih 60% minyak wangi isi lagi itu tak penuhi kriteria yang ada. Dari hasil persampelan itu, beberapa besar tak penuhi prasyarat lantaran penggunaan metanol yang berperanan sebagai pelarut nyatanya jauh melebihi batas kadar yang dibenarkan, bahkan juga sebahagian salah satunya memakai metanol nyaris separuh botol. "Keputusan itu memanglah benar mas, di Kalsel juga diketemukan hal sama. Padahal, Metanol yang dipakai berisiko bahkan juga boleh menyebabkan kematian.

Subscribe to receive free email updates: