Bahaya, Jangan Tidur Selepas Makan Ini Akibatnya

Kaji selidik Kesihatan Nasional memberikan kalau tiga daripada 1,000 orang atau sekitaran 4% masyarakat menanggung derita penyakit jantung koronari. Penyakit ini berlaku lantaran ada penyempitan atau penyumbatan pembuluh darah koronari jantung yang berperanan mengedarkan darah serta oksigen ke otot jantung. "Penyempitan berlangsung lantaran ada sistem pengumpulan lemak di dinding pembuluh darah yang berjalan dengan cara beransur-ansur," tutur dr. Antoni Sutandar, SpJP, doktor Pakar Jantung Siloam Hospital waktu didapati di bilangan Kebon Jeruk, Jakarta Barat.

Terdapat banyak aspek risiko yang mempercepatkan terjadinya penyakit jantung koronari seperti merokok, obesiti, tekanan, kencing manis, tekanan darah tinggi, cholesterol tinggi, jangkitan, buah pinggang, serta masalah kelainan darah. "Ada empat risiko yang perlu ada perhalusi bila tidak mau diserang jantung koronari seperti umur, jantina, keturunan, dan monopause, makin awal monopause makin cepat diserang serangan jantung," lebih dr. Antoni.

Pola hidup juga begitu merubah aspek risiko penyakit jantung koronari. Menurut dia manusia yang hidup seperti harimau yang senantiasa makan daging lalu setelah makan akan tidur, yaitu mereka yang berisiko diserang sakit jantung.

"Baiknya hiduplah seperti kuda makan cukup sayur-sayuran serta senantiasa lari, jadi manusia juga mesti makan sayur-sayuran serta buah-buahan yang cukup lalu janganlah lupakan bersenam, hal semacam ini dapat meminimumkan risiko," tutur dr. Antoni.

Umumnya isyarat penyakit jantung koronari berbeza-beza. Namun biasanya berbentuk kesakitan dada yang dirasa di bawah tulang dada agak ke samping kiri dengan rasa seperti beban berat, ditusuk-tusuk, rasa terbakar di bahagian rahang, serta lengan kiri. "Jantung koroner disertai keringat dingin disertai nyeri dada sepanjang 5-15 minit," tuturnya. Apabila ada aduan itu baiknya anda selekasnya berunding dengan doktor supaya perlakuan tak terlambat.

Subscribe to receive free email updates: