Inilah 3 Produk Qu Puteh Yang Diharamkan di Brunei dan Malaysia

Beritafresh.com - kabar mengejutkan datang dari Brunei dan Malaysia, apa sebab? produk kecantikan yang sudah sangat tersohor Qu Puteh tiba tiba disahkan haram dan dilarang untuk dijual di negara Brunei dan Malaysia. Padahal produk Qu Puteh tersebut merupakan salah satu merk kosmetik tersohor dan banyak dipakai oleh masyarakat Malaysia dan Brunei. 

Dari hasil uji laboratorium, memang terdapat beberapa produk Qu Puteh yang berbahaya bagi kesehatan pemaikainya. Hal itu karana beberapa produk Qu Puteh mengandung bahan mercuri (raksa) yang sangat berbahaya untuk tubuh. Pengujian sampel dilakukan oleh Bahagian Kawalan Kualiti Dadah di Brunei, sedangkan di Malaysia pengujian dilakukan oleh Ministry kesihatan. 
produk qu puteh

Dari uji laboratorium, terdapat 3 produk Qu Puteh yang diharamkan dan dilarang untuk dijual ketiganya adalah :
  1. Kapsul Chantique Beauty Slimming Herbal ; obat untuk melangsingkan tubuh
  2. Qu Puteh Pro 9 : Krim kosmetik pemutih kulit wajah
  3. Qu Puteh Whitening UV Block : krim untuk menolak tabir surya ultraviolet
Uji laboratorium terhadap tiga produk tersebut menemukan adanya kandungan mercury dalam dua produk (Pro 9 dan UV block). Sedangkan untuk kapsul Chantique diketahui mengandung bahan spironolacyone. Bahan bahan tersebut sangat berbahaya bagi kesihatan tubuh pemakainya. Mercuri (raksa) semisal dapat membuat ruam kulit, cancer, mual mual, gangguan ingatan, gangguan sistem syaraf dan sebagainya.

Subscribe to receive free email updates: