Berbahaya, Produk Kosmetik Line Qu Puteh Diharamkan di Malaysia

PETALING JAYA: Produk dari kosmetik popular Line Qu Puteh telah diharamkan kerana ia telah didapati mengandungi bahan-bahan berbahaya, hal itu diumumkan oleh Kementerian Kesihatan. Produk itu ialah Qu Puteh Pro 9 krim produk pemutih .

Dalam satu pernyataan hari ini, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Qu Puteh Whitening Pro 9 mengandungi merkuri, yang tidak dibenarkan untuk digunakan di dalam produk kosmetik. Beliau berkata Biro kementerian Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) telah mendapati bahawa Qu Puteh Whitening Pro 9 mengandung merkuri "tahap tinggi", berdasarkan persampelan yang berlaku pada produk.
Qu Puteh Withening Pro 9, salah satu yang diharamkan
Dr Noor Hisham berkata biro itu telah menerima laporan kesan buruk daripada pengguna. "Pengguna mengadu nada dalam telinga (tinnitus) dan keguguran rambut selepas menggunakan Qu Puteh Whitening UV Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Sekat kurang daripada tiga bulan. "Para pengguna telah sembuh setelah mereka berhenti menggunakan produk ini," katanya.

Dr Noor Hisham menjelaskan bahawa produk kosmetik yang dicampurkan dengan merkuri pada umumnya bertujuan untuk pemutihan kulit dan anti-penuaan tujuan. "Produk kosmetik yang mengandungi merkuri tidak dibenarkan kerana mereka adalah berbahaya kepada kesihatan seseorang kerana ia boleh merosakkan buah pinggang dan sistem saraf.

"Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak kanak-kanak atau bayi walaupun kandungan," katanya. Beliau kemudian menegaskan bahawa orang di seluruh pengguna juga boleh terdedah kepada merkuri, apabila produk yang digunakan untuk kulit atau dihidu.

Sehubungan itu, kementerian telah membatalkan pemberitahuan produk daripada Qu Puteh Whitening Pro 9 krim.Syarikat-syarikat yang menjual produk juga telah diminta untuk menghentikan semua aktiviti jual saham dan menarik balik dari pasaran dalam tempoh 72 jam.

Mereka yang gagal mematuhi peraturan itu boleh menghadapi hukuman RM25,000 didenda tidak melebihi atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya. Para pelanggan adalah digalakkan untuk melaporkan kepada BPFK untuk menentang atau memberi kesan sampingan daripada mana-mana produk kosmetik di 03-78018496 / 78835532.

Pengumuman Kementerian Kesihatan datang berikutan pengumuman Kementerian Kesihatan Brunei bahawa ia telah mengharamkan dua produk. Kementerian Kesihatan Brunei berkata, produk telah diuji oleh Bahagian Kawalan Kualiti Dadah di bawah Jabatan Perkhidmatan Farmasi.

Produk ini oleh Vida Beauty Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Datuk Seri Hasmiza Othman (gambar), yang lebih dikenali sebagai Datuk Seri Vida.

Subscribe to receive free email updates: