6 Tips Hilangkan Tabiat Berdengkur Dengan Mudah

Beritafresh.com - Sudah berapa dari anda alami mendengkur waktu tidur? Permasalahan ini benar-benar sangat menjengkelkan tidak cuma untuk anda, tetapi untuk orang lain. Bahkan juga, berdengkur jadi penyebabnya umum perceraian di Amerika serta Inggeris. Untuk menghindari permasalahan itu, terdapat banyak cara yang boleh dikerjakan supaya tidur tak berdengkur, seperti yang ditulis, brightside.

1. Tidur mengiring

Pada masa tidur telentang, pangkal lidah serta langit-langit lunak yang turun di belakang tekak. Hal semacam ini boleh menghalang pernafasan serta mengakibatkan dengkuran waktu tidur. Baiknya, tidur di satu segi, hal semacam ini boleh menolong melindungi tekak anda terbuka serta hentikan tekak. 

2. Turunkan berat badanBila anda keunggulan berat badan, paru-paru serta leher menyekat pengambilan hawa yang bakal mengakibatkan dengkuran. Dianjurkan untuk menurukan berat badan bila tidak mau berdengkur masa tidur.

3. Memperbaiki cara bernapasBernafas melalui mulut kerap mengakibatkan dengkuran. Oleh itu, dianjurkan menghirup udara dengan hidung begitu baik untuk bersihkan saluran nafas sebelum tidur.

4. Obat alamiAnda boleh cuba tumbuhan melukakan hati untuk membantu mengurangkan berdengkur. Letakkan cawan daun jelantang kering pada air mendidih sepanjang 10-15 minit. Lalu, minum teh itu sebelum tidur. Langkah lain anda boleh berkumur teh mint sebelum tidur.

5. Bersihkan rumahAlahan adalah satu diantara penyebabnya paling utama mendengkur, hingga begitu utama untuk bersihkan tempat tinggal dengan cara teratur, terlebih bilik tidur.

6. Jauhi alkoholAlkohol boleh melemaskan otot-otot tekak, shingga anda bakal dengan gampang mendengkur

Subscribe to receive free email updates: